Wat ga jij doen om 2018 (nog) leuker te maken? Maak goede voornemens!

Wat ga jij doen om 2018 (nog) leuker te maken? Maak goede voornemens!

2017 is nog niet voorbij. Maar je merkt het aan alles: we ronden af, kijken terug en   – als het goed is –  vieren we onze successen. En tegelijk constateren we wat is blijven liggen of welke nieuwe wensen zijn ontstaan.
Ik neem daar elk jaar de tijd voor en stel mezelf de vragen:  Vind ik nog wel leuk wat ik doe? Leef ik mijn kernwaarden? Ga ik nog wel de door mij gewenste richting in? Hoe kan het beter? Wat kan ik doen om 2018 (nog) leuker te maken? Gelukkig blijf ik altijd wensen houden. En die zet ik vervolgens om in mijn persoonlijke jaarplan. Goede voornemens dus. Ik ben er dol op.

Hoe goede voornemens wèl werken? 3 tips

  1. Kies een thema waar komend jaar voor jou over moet gaan.
    Veel mensen richten zich bij het maken van goede voornemens op teveel verschillende onderwerpen tegelijk, waardoor je het risico loopt focus en richting te verliezen. Kies! En de grap is dat vooruitgang op het ene vlak zomaar positieve effecten kan hebben op een ander vlak. Zoals mijn docent/kunstenaar Han van de Wetering jaren geleden al cryptisch formuleerde: “Vaak ben je hier bezig en dan gebeurt het daar”. Een thema kiezen heeft ook als voordeel dat het ruimte laat voor voortschrijdend inzicht. Want hoe meer je je met het thema van keuze bezig houdt, des te helderder wordt het wat jij er mee kunt en wilt.
  2. Formuleer op basis van dit thema aantrekkelijke en positieve doelen.
    Liever niet: “Ik moet in het nieuwe jaar minder tijd aan werk besteden”, liever wel: “Ik wil meer tijd met mijn kinderen doorbrengen, want zij zijn superbelangrijk voor mij”. Of, in plaats van: “Ik wil komend jaar niet zoveel stress hebben”, liever: “Ik wil meer ontspanning en plezier hebben in mijn leven”.
  3. Zoek naar leuke en gemakkelijk haalbare manieren om je doel te bereiken; maak het concreet en hou het klein. Met te grote doelen loop je het risico af te halen, terwijl een kleine stap wél zetten je in een ‘winning mood’ brengt, je een goed gevoel over jezelf geeft en jou stimuleert de volgende stap te zetten. Dus, liever niet: “Ik ga vanaf januari niet meer overwerken”, maar eerst: “Ik maak elke week  op maandag tijd om een half uur met mijn dochter te tekenen”. Of in plaats van: ‘Ik moet echt eens gaan bewegen dus ik ga 2 keer per week naar de sportschool” liever: “Ik ga elke maandagavond een half uur lopen (met mijn vriendin) ”. Maak het zó klein dat het voor jou goed te doen is. Als het doel behaald is (of het is een gewoonte geworden), ga je door met een volgende stap.

Deze tips gelden trouwens ook voor organisaties!

Míjn thema voor komend jaar is: “expansie”. Onder meer ga ik starten met het organiseren van meerdaagse trainingen met overnachting om je in een compacte tijd te leren hoe je stress kunt verminderen en je werkplezier vergroten. De concrete uitwerking doe ik in de kerstvakantie 😉

Ik wens jullie ook veel plezier bij het maken van jullie voornemens. En een fris 2018!

Share