Wil je een knuffel?

Wil je een knuffel?

230238a8-4f24-4a4e-a9fa-bdb8bb070bc7door May Schoeber – Stresscoach Amsterdam

Knuffelen is een van de leukste en snelste manieren om stress te verminderen. Dit is misschien wel grappig, maar echt geen grapje. Want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat knuffelen:

  • Stress verlaagt
  • Jouw angsten en zorgen vermindert
  • Jouw zelfvertrouwen vergroot
  • Je gelukkiger maakt076cb717-9547-4d1b-8d5d-b216ae2ba4dd
  • Goed is voor je hart
  • Snel de bloeddruk verlaagt

Een belangrijke reden hiervoor is de aanmaak van oxytocine bij het knuffelen. Dit is een hormoon dat onder meer gevoelens van binding, van geluk en vertrouwen vergroot. Dit hormoon wordt extra aangemaakt tijdens zwangerschappen, maar ook als je zorgtaken verricht of iets geeft aan een ander.
Als je niet meteen een huisgenoot of vriend(in) ter beschikking hebt waarmee je vertrouwd bent om regelmatig mee te knuffelen: een pluche knuffel of een huisdier knuffelen helpt ook. Zelfs een poosje kijken naar deze lieve knuffelende mensen op de foto’s.

e3ed6d8d-9543-4f53-9809-58105addcd33Gééf die knuffel!

Er is altijd een gelegenheid om te knuffelen, ook als je dit niet zo gewend bent of als je eigenlijk wel wat knuffels kunt gebruiken.

Dus mensen: grijp je kans en gééf die knuffel! En of je nu een knuffel vraagt of er een geeft: het is altijd win-win.

Ik wens iedereen heel veel knuffels!

Share