Minder stress

Gouden tip voor minder stress
De eenvoudigste én goedkoopste manier om je stress te verminderen is het aanpassen van je ademhaling. Veel mensen ademen (veel) te snel. En meestal dan ook wat te oppervlakkig. Alsof ze aan het sporten zijn of voortdurend haast hebben. Voordat je verder leest, kijk eens hoe vaak jij zelf in rust ademt per minuut. Zet je timer op 1 minuut en ga er even voor zitten.

En? Hoe vaak ademde je? 6 keer, 10 keer, 16 keer per minuut? Als je ongeveer 20 keer per minuut adem haalt, adem je alsof je tegen de wind in fietst met 20 kilometer per uur. Of alsof je flink aan het hardlopen bent. In rust is 6 keer per minuut voldoende voor een volwassene. Als we in rust toch sneller ademen krijgen we een gejaagd gevoel. En dat gejaagde gevoel geeft ons nog meer stress. Jouw hersenen vatten dat als een signaal op dat er iets niet in orde is en gaan stresshormonen aanmaken. Deze stresshormonen stellen ons in staat beter te vechten of te vluchten. En zo kom je in een vicieuze cirkel.

Ademhalingsoefening

Heb je dus teveel stress naar je zin of heb je stressklachten – zoals slecht slapen, hoofdpijn, of schouderklachten – ga dan de komende tijd eens oefenen met langzamer ademhalen. Neem drie keer per dag de tijd om door je neus te ademen, maak een bol buikje en adem goed uit. Doe dit 10 minuten per keer, 8 weken lang en je hebt je ademgewoonte al voor een deel veranderd. En kijk eens wat dit doet met je stressklachten.

Als je 10 minuten te lang vindt, oefen dan 5 minuten. Alles is meegenomen. Maar bedenk dat er heel veel momenten op een dag zijn dat je best kunt oefenen zonder dat het je extra tijd kost, bijvoorbeeld als je in de trein zit, auto rijdt, in een vergadering zit, etc.

In dit filmpje laat Koen de Jong van Sportrusten duidelijk zien wat de bedoeling is:

Coach jezelf

Doe eerst een nulmeting: stel vast welke klachten je hebt en geef een cijfer aan de mate waarin je dit ervaart. Plan alvast een eindmeting. Hou intussen een dagboekje bij over je vorderingen. Kijk regelmatig hoe anders je je voelt en wat er veranderd is in de klachten. Trakteer jezelf met het resultaat na 8 weken.

En laat het weten! We horen heel graag wat dit jou heeft opgeleverd. Mail je vorderingen naar info@loopbaanenlevenslust.nl en we maken er een nieuwe blog van.